Recenzja kolumn Blumenhofer FS 3 MK 2 - 6moons.com

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (1)

Budowa

Blumenhofer Genuin FS3 ma 26cm szerokości, 42cm głębokości oraz 99cm wysokości (wliczając w to długie kolce). Według mojej dziewczyny są to wyjątkowo piękne kolumny o średnich gabarytach. W odniesieniu do ich rozmiarów waga rzędu 35kg wydaje się dość wysoka. Za masę w głównej mierze odpowiada 25mm sklejka brzozowa, z której wykonane są obudowy.

Wykończenie jest pierwszoligowe. Łączenia płyt są dobrze spasowane, nic nie pracuje, a całość ma aurę produktu wykonanego ręcznie przez manufakturę stolarską. Dzieje się tak pewnie ze względu na ogólną solidność wykonania. Być może za jakość wykonania powinienem chwalić obróbkę CNC, oraz perfekcyjnie wyegzekwowane wykończenie krawędzi płyt ujawniające poszczególne warstwy sklejki. Do efektu z pewnością swoje dwa grosze dokłada ręcznie olejowana powierzchnia, która jest znacznie bardziej przyjemna w dotyku od lakieru. Tak czy inaczej Genuin FS 3 jest zarówno kolumną głośnikową, jak i pięknym meblem.

Szczegółowe dopracowanie? Kolumna styka się z podłogą za pomocą trzech kolców, w tym dwóch regulowanych z jej tyłu. Ktoś to dobrze przemyślał, zanim wkręcił kolce w spód kolumny, tak jak większość pozostałych producentów. Ta pomysłowość nie przeszła na terminale biwiringowe, które są bardzo blisko rozstawione. Jest ku temu powód - stanowią punkt zaczepienia dla zworki służącej do korekcji impedancji.

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (2)

Gdy zworka ta jest zamocowana impedancja kolumny ulega wygładzeniu, co jest szczególnie ważne dla wzmacniaczy lampowych. Gałąź z obwodem RLC w zwrotnicy reguluje tę sprawę. Zwrotnicę kolumny umieszczono w komorze odizolowanej od wpływu ciśnienia generowanego przez woofer. Dzięki temu redukcji ulega zjawisko mikrofonowania. Zwrotnica została polutowana metodą punkt w punkt na płycie z MDF-u. Podział pasma odbywa się przy częstotliwości 1,2kHz z nachyleniem 12dB/oktawę.

Ośmiocalowy midwoofer powstał w wyniku współpracy z producentem głośników ATE. Wyróżnia się on opatentowaną membraną wykonaną z laminatu papierowego i piankowego rdzenia. Pracuje on w wentylowanej obudowie o pojemności 35l. Port bas refleksu jest unikalny, ponieważ ma kształt miniaturowej tuby.

W rzeczywistości port ma stały przekrój rzędu 5x6cm i rozpoczyna się ok. 5cm za płaszczyzną przedniej ścianki kolumny. Ostatni fragment ma wymiary 15,5x5cm. Przyczyną zastosowania tego rodzaju portu jest „nadrzędna dystrybucja impedancji akustycznej bez zakłóceń u wylotu portu.” Oczywiście ujście tuby o przekroju mniejszym niż 80cm2 nie uniesie kiltów maniaków tub. Interesująca jest waga jaką Blumenhofer przykłada do portu i to, że postanowił stworzyć do tego celu ręcznie wykonaną konstrukcję MDF’ową, zamiast po prostu zamówić plastikowy port z katalogu. […]

Dżwięk

Za tę cenę z pewnością można kupić kolumny o niższym zejściu na basie i generujące większe natężenie dźwięku - jeżeli jest Ci to potrzebne. W moich 100m2 Genuiny przepychały ilości powietrza wystarczające by zabrzmieć lekko i zrównoważenie jednocześnie stojąc drugą nogą po stronie yin wewnątrz Tao. Pamiętajmy, że kolumna ta ma zaledwie metr wysokości, a jej ośmiocalowy woofer pracuje w komorze o pojemności jedynie 35 litrów.

W zakresie subbasu nie można oczekiwać wyrywania drzew z korzeniami, jednak już w drugiej oktawie praca zespołu głośnikowego jest liniowa. Nie ma podbicia wyższego basu, który miałby za zadanie maskować nieliniowość częstotliwości sąsiadujących. Bas z FS 3 jest dobrze zdefiniowany, szybki i zróżnicowany. […] Bębny i syntezatory były reprodukowane bez wysiłku i z precyzyjną separacją w miejscach, w których mniej rozdzielcze kolumny często homogenizują brzmienie. […]

Nie powinno być żadnym zaskoczeniem, że woofer ze sztywnym zawieszeniem w połączeniu z tubową górą uzyskuje bardzo szybki impuls. […]

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (3)

Zaobserwowałem, że na wybrzmieniach instrumentów drewnianych, smyczkowych, wokali i elektroniki nic nie przesuwało się w kierunku jaśniejszym czy ciemniejszym. Takie brzmienie generalnie uznaje się za neutralne. Jeżeli coś zabrzmiało lżej, to działo się tak z powodu kombinacji naenergetyzowanego i fenomenalnie szybkiego basu, któremu po prostu brakowało ostatecznego rozciągnięcia oraz dzięki niesamowitemu talentowi do oddawania krawędzi dźwięku w czasie rzeczywistym. […]

Młoteczek fortepianu może uderzyć strunę dość mocno, a solidne rąbnięcie w werbel przy odpowiednim natężeniu może dosłownie zaboleć - niektórzy mogą życzyć sobie takich efektów bez żadnego wygładzenia. Donośny męski baryton pozostaje donośny - nie staje się dudniący, czy zamglony chrypką. W skrócie są to liniowe kolumny o szczególnie dobrych transjentach. […]

Prawdziwa dynamika: już wspominałem o impulsywności dynamicznej. Szczególnie korzystają z niej energiczne nagrania. Kontrasty dynamiczne są już wyraźnie słyszalne na tak niskich poziomach głośności, że odsłuch „w tle” staje się praktycznie niemożliwy. Taki dźwięk po prostu wychodzi na środek sceny. Odpowiadanie na korespondencję czy podobne zajęcia z muzyką w tle okazywały się kłopotliwe. W związku z tym odpowiedzialnie głośny odsłuch w późnych godzinach wieczornych był wybornym doświadczeniem. Przecież obowiązki można zawsze odroczyć na następny dzień nieprawdaż?

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (4)

Wrażenia były identyczne w trakcie obowiązkowego odsłuchu o głośności rzędu 80dB w miejscu odsłuchowym, co nie jest ekstremalnie głośną wartością, jednak wyraźnie podniesioną. Większość kolumn głośnikowych na niższych poziomach głośności brzmi niewystarczająco żywo. W takiej sytuacji podkręcam poziom głośności. Z Geninami FS3 nie musiałem tego robić. Regularnie rozpoczynałem odsłuch na zbyt wysokim poziomie głośności w związku z czym gałką kręciłem przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Dla mnie było to dowodem na mniejszą niż zwykle kompresję dynamiczną.

Oprócz tego kolumna ta naprawdę wie jak dopracować brzmienie dużymi i pełnymi werwy impulsami bez najmniejszego spowolnienia, nawet wtedy, gdy mediana poziomu głośności jest bardzo wysoka. Z pewnością w końcu i te kolumny uległyby kompresji, jednak moje uszy poddały się w trakcie próby zdeterminowania tej granicy. Tak dopracowana dynamika wpływa pozytywnie na rozdzielczość i teksturę dźwięku. Zakładam, że tuba rozpoczynająca pracę przy relatywnie niskich 1,2kHz brała na siebie odpowiedzialność przetwarzania solidnej porcji mikrodynamicznej finezji. Koniec końców nie jest tak istotne w jaki dokładnie sposób udało się osiągnąć ten efekt, jeżeli na nim właśnie nam zależy. Jeżeli uważasz, że nie potrzebujesz tak dużej ilości informacji skreśliłbyś połowę zalet tej kolumny.

Na jazzowym utworze “Tilldess” w wykonaniu kwartetu Ulfa Sandberga pojawiają się typowe instrumenty: fortepian, saksofon tenorowy, perkusja oraz kontrabas. Na hojnych 8 minutach nagrania można naprawdę zaobserwować jak głęboko Blumenhofery wgryzają się we detale zarejestrowanej muzyki. Wszystko zaczyna się od pracy talerzy. Jeżeli słuchałeś tego nagrania na trzech czy czterech różnych parach kolumn, to z pewnością wiesz jak bardzo potrafią różnić się od siebie pod względem powietrza. Blumenhofery należą do grupy kolumn o wyjątkowo rozdzielczej i lśniącej górze. Bez względu na delikatność z jaką cykały talarze nie zdarzało im się rozmazać, a ich wybrzmienie nie rozpraszało się w szarym tle. Wszystkie dźwięki były oddawane precyzyjnie, od początku do końca.

[…]

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (5)

FS3 odkrywały warstwy tekstur z wyjątkowo wnikliwie. Nic się nie rozmazywało w wewnętrznej strukturze, żadnej ostrości, zapiaszczenia, czy zmiękczenia. Pomimo niemalże mikroskopijnej, „molekularnej” rozdzielczości szczegółów brzmienie ani razu nie stało się laboratoryjne, akademickie, czy pedantyczne. Tak jak na basie, szczegółom akompaniował błogi spokój. Być może nie jest jasnym co ma oznaczać stwierdzenie przeciwstawiające sobie określenia akademickie i spokojne w kontekście rozdzielczości - słuszna uwaga.

Podejmę próbę dokładniejszego wyjaśnienia: jedną metodą osiągnięcia wyższej rozdzielczości jest podkreślenie szczegółów - w tym wypadku wygaszania talerzy - poprzez podkręcenie ich głośności. Wyższa głośność skutkuje większą ilością szczegółów, co oczywiście odznacza się górką na wykresie pasma przenoszenia. Zazwyczaj w wyniku takiego ruchu szczegóły przesuwają się do przodu na scenie i subiektywnie zajmują na niej większą ilość miejsca. Na początku taki dźwięk robi wrażenie, jednak z czasem selektywne podkreślanie pewnych aspektów zaczyna się odbierać jako efekciarstwo. Blumenhofer podejmuje się czegoś znacznie trudniejszego - odtwarzania najcichszych możliwych dźwięków zachowując ich pełną esencję. Trzeba przyznać, że udaje mu się ta sztuka. Ultra rozdzielczość w górnych oktawach jest czymś naprawdę niezwykłym, dla prawdziwych amatorów.

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (6)

Zjawisko to nie było ograniczone do najwyższych częstotliwości. Dalszy odsłuch „Tilldess” ukazał, że rozciąga się ono na zakres średnich częstotliwości, w tym na solówkę saksofonową. Określiłbym ten efekt mianem pozytywnej jasności. Dzięki niej można wyczuć powietrze znajdujące się wokół instrumentu. Mamy tu do czynienia ze zmianą, jak po usunięciu delikatnie zmiękczającego, łagodzącego filtra. Bez niego ujawnia się większa ilość energii i światła. Iluzja saksofonu w pomieszczeniu stała się bardziej przekonywująca, ponieważ jego brzmienie nabrało realności i bezpośredniości. Za to zwiększone wrażenie iluzji odpowiada właśnie rozdzielczość.

Większy realizm wpływa bezpośrednio na przejrzystszą prezentację muzycznie nieistotnych dźwięków, takich jak wdechy, stukanie klawiszy oraz metaliczne rezonanse. […] Blumenhofer nie przejaskrawia tych elementów poprzez sztuczne podkreślenie (które jest popularną zagrywką na audiofilskich wydaniach płyt). […] Taki realizm jest imponujący! […]

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (7)

Wnioski

Kupując Blumenhofery Genuin FS 3 nabywa się nie tylko mebel Niemckiej manufaktury, lecz również niespotykanie żywe i dynamiczne kolumny o przyjaznym rozmiarze, których impuls jest akompaniowany pełną powietrza górą i nieskrępowaną rozdzielczością. Ta akustyczna bezpośredniość przesuwa perspektywę sceny bliżej słuchacza.

Genuin FS3 MK 2 - 6moons.com (8)

http://www.6moons.com/audioreviews/blumenhofer2/1.html