Kudos Cardea Super 10

Limitowana edycja Super 10 kompaktowego modelu Cardea to rezultat pracy Kudos nad stworzeniem najlepszego możliwego monitora podstawkowego.

Od czasu wprowadzenia na rynek flagowych podłogowych Titanów w 2010r. projektant Kudos Derek Gilligan odświeżył podstawkowy model Cardea, próbując sprawdzić jak wiele da się wycisnąć z tego typu konstrukcji celem odtworzenia jak największej ilości informacji.

Efektem jego pracy jest nowa wersja Cardea – Super 10 stworzona z myślą o audiofilach z małymi i średnimi pomieszczeniami odsłuchowymi, którzy nie mogą sobie pozwolić na duże kolumny podłogowe, nie mniej jednak chcieliby uzyskać dźwięk bardzo wysokiej próby. Każdy entuzjasta potwierdzi, że nierozsądnym jest upychanie za dużych kolumn w za małym pomieszczeniu. W ograniczonych warunkach przestrzennych małe kolumny zawsze sprawdzają się lepiej niż wielkie podłogówki. […]

Wersja jubileuszowa

Super 10 posiadają obudowy z 18mm MDF-u tłumionego i wykończonego eleganckimi fornirami. Okablowanie wewnętrzne to Chord Rumor. Wnętrze kolumn to całkowicie nowe zwierze. Jak mówi Derek: „Kilka lat temu jeden z naszych dilerów poprosił mnie bym wypróbował pewne bardzo drogie ezoteryczne kondensatory oraz rezystory. Aby dokonać testów zamontowaliśmy je do naszych najbardziej bezwzględnych dla źródła kolumn. Nowe podzespoły zwrotnic również wywarły wpływ na ich reprodukcję muzyki. Eksperymenty wypadły pomyślnie, więc postanowiłem zaprojektować wersję specjalną C10 na 21 rocznicę istnienia firmy.”

Przetworniki
W tym momencie uwaga skupiła się na przetwornikach. Kudos współpracujący z SEASem wyprodukował wersję specjalną tweetera Crescendo na potrzeby Cardei, podobnie jak dla Titanów. Ochrzczone mianem K2 mają wydłużone cewki, oraz całkowicie nowy profil kopułki, który został zaprojektowany z myślą o jak najlepszym zgraniu wraz z wooferem wykorzystując do tego celu jak najmniejszą ilość podzespołów zwrotnicy.
Podobnie jak w Titanach przetworniki niskotonowe zostały wyposażone w miedziane pierścienie zwierające, które powodują zmniejszenie prądów wirowych. Zwrotnica Super 10 została zbudowana w oparciu o wyselekcjonowane cewki Mundorfa oraz kondensatory Mcap Supreme Gold/Silver/Oil jak i rezystory o niskiej induktancji.
Nikomu nie trzeba przypominać, że kompaktowe skrzynki typu bas refleks takie jak te powinny znaleźć się na wysokiej jakości dedykowanych podstawkach. […]

Wiarygodna scena

Kudos zaleca rozstawienie Cardei Super 10 na 2m i odsunięcie ich o co najmniej 45cm od ścian. Umieszczenie ich bliżej spowoduje dodanie nieco masy do basu kosztem rozmazania średnicy. Wycelowane wprost w fotel odsłuchowy brzmiały nieco zbyt otwarcie. Małe dogięcie w wyniku którego osie przecinały się tuż przed pozycją odsłuchową zaowocowało zniwelowaniem tej cechy.
Prędko zostałem pochłonięty subtelną artykulacją detali oraz brakiem zakolorowań na średnicy w nagraniach wokalnych. Głos Georga Harrisona w „Something” z remastera Abbey Road Beatlesów był bogaty i jedwabny z doskonale przekazywanymi subtelnymi niuansami wymowy.
Klasyczne nagranie z lat 70-tych Free z wokalem Paula Rodgersa pokazało jak Super 10 tworzą wspaniałe obrazy grających muzyków w przestrzeni. Ospałe i boleśnie piękne „Soon I Will Be Gone” z albumu Highway zremasterowanego w 2002r. nie ukrywa swojego pochodzenia sprzed czterech dekad. Brakuje w nim pełnej wierności z powodu ograniczonego pasma. Dla Super 10 nie miało to żadnego znaczenia, tamburyny zjawiały się fantastycznie prawdziwie i unosiły się nad gitarą akustyczną i akompaniującym fortepianem. […]

Z tego samego albumu odtworzyłem „Be my friend” które stworzyło podobnie przekonywujący obraz muzyków grających w harmonii. Dźwięk pałeczki perkusyjnej uderzającej o cymbał był krystalicznie czysty, a brzmienie basisty Andy’ego Frasera charakterystycznie pudełkowate pomimo niewielkich rozmiarów Kurosów oraz ich kompaktowych rozmiarów i idącym za tym ograniczonym zejściem na basie. Jedynie niewystępujący pomruk stopy czyli charakterystyczny kopniak w splot słoneczny zdradzał niewielkie wymiary skrzynek.

Dalsze testy podkreślały umiejętność doskonałego portretowania precyzyjnych detali. Równowaga dźwięku wprawnie balansowała pomiędzy typem prezentacji na twarz oraz typem bardziej wycofanym, zrelaksowanym. Nigdy nie były męczące pomimo długich odsłuchów. Również nie zdarzało im się zagrać ostro, przejrzystość i barwne skupienie zawsze nadawały ton poszarpanym nagraniom. […]

Powracając do wokali – baryton Petera Gabriela w „Boy In The Bubble” z albumu Scratch My Back stwarzał wrażenie obecności jakiej jeszcze nie słyszałem z żadneh kolumny głośnikowej. Pomimo tego było to doświadczenie intymne, akompaniujący fortepian prezentował się bogato i z  wyraźna sceną. Na muzyce rockowej Super 10 potrafiły wyprodukować całkiem niezłą dynamikę i wykop jak na tak malutkie kolumny. Gdy jednak wpuścić do nich za mocny sygnał Super 10 nie przedstawiają oznaki kompresji. […]
Duże składy orkiestralne również nie miały skali i rozmachu podobnie wycenionych podłogówek. […]
Rzeczy, które Cardea Super 10 robi dobrze są tak naprawdę wykonywane bardzo dobrze, jeżeli cenicie sobie klarowność i komunikację nad wypruwającą wnętrzności dynamikę i zejście na niskich tonach. Super 10 będą dobrą decyzją. –John Bamford, hi-fi news