Dźwięk przestrzenny MBL



1. Każdy instrument w sali koncertowej emituje dźwięk, który rozchodzi się we wszystkich kierunkach i odbija się od ścian. Do uszu słuchaczy dociera dźwięk ze wszystkich stron — zarówno bezpośredni, jak i odbity.

2. W przypadku perfekcyjnie ustawionych kolumn konwencjonalnych, obszar optymalnego odsłuchu jest bardzo wąski — ma szerokość nie większą niż 10 cm. Należy dążyć do unikania wpływu ścian bocznych, bo zwiększenie udziału odbić fal dźwiękowych od ścian pogarsza jakość wysokich tonów. Kąt skręcenia kolumn do środka bazy stereo ma znaczenie krytyczne — nawet minimalne zmiany dogięcia głośników są słyszalne. Tylko jedno ustawienie jest optymalne, a dochodzi się do niego na drodze żmudnych eksperymentów. W dodatku tylko jeden słuchacz może znajdować się w obszarze optymalnego odsłuchu (tzw. sweet spot).

3. Omnipolarne kolumny Radialstrahler promieniujące dźwiękiem we wszystkich kierunkach tworzą w pokoju symulację sali koncertowej. Dźwięk swobodnie odbija się od ścian i dociera do uszu słuchaczy ze wszystkich stron. Położenie słuchacza w pokoju nie ma znaczenia krytycznego dla postrzegania zjawisk przestrzennych.